maandag 1 juli 2013

Moestuinmaandag #8

Alweer maandag en dit keer ook nog juli. Wat gaat dat snel!
Als eerste een plaatje van een van de twee witte courgetteplanten. Vandaag pronkte de plant met mannelijke en vrouwelijke bloem! 
In het weekend kwam ik erachter dat het er sterk op lijkt dat er deze zomer een hommelverblijf is gevestigd in onze tuin. Een deel van de tuin bestaat uit houten vlonders en de hommels vliegen daar af en aan en verdwijnen onder de vlonders. Ik vond al dat er erg veel hommels in de rododendron zaten. Ik las ergens dat een hommel niet meer dan 100 tot 200 meter van zijn nest vliegt. Zouden ze onze tuin gekozen hebben vanwege de fijne planten? Dat zou een groot compliment zijn. 
Gisteren zag ik een reuzegrote hommel op zijn/haar spartelen en draaide maar door van rug naar buik naar rug. Ik heb geprobeerd op te zoeken wat voor soort hommel (of was het iets anders) dit was en ook wat er aan de hand was, maar ik kon het niet vinden. Ook heb ik geprobeerd uit te zoeken of het echt zo goed is dat er een hommelnest zit in onze tuin. Weet iemand dat? 
Bovenstaande foto is van een bloem. Ik weet alleen niet goed wat het gaat worden. Ik heb in een grote balkonbak allerlei bloemen gezaaid. Er staan ook bloemen in die volgend jaar pas gaan bloeien, maar deze lijkt toch binnenkort open te gaan.

Hier ook nog een plaatje van een van mijn pompoenplanten. De steel is aangevreten en opengescheurd,  uit de bladeren zijn flinke happen genomen. De slijmerige sporen verraden wie de dader was. (dezelfde dader heeft trouwens afgelopen week al mijn slakropjes opgegeten, terwijl ik toch zeker in de regenachtige week 250 (!!) slakken naar het parkje heb gebracht). Toch blijft deze plant stug doorgaan. Er zitten meerdere bloemknoppen aan. Ik blijf me over deze plant verbazen. Telkens als ik denk dat het echt niks meer gaat worden, gaat deze plant nog harder zijn best doen. Ik heb nog een andere pompoenplant in een veel kleinere pot, maar deze staat nog altijd in een kleine kas. Deze plant ziet er veel mooier uit. Toch vraag ik me ook over die plant af of die het wel gaat redden vanwege de te kleine pot. Overzetten naar een andere pot durf ik ook niet goed. Trial and error dan maar?

Tenslotte nog een overzichtsfotootje van de moestuinbak (met linksachter de houten vlonders a.k.a. het hommelverblijf). Links voor staan de twee witte courgetteplanten. Daarnaast broccoli en bietjes. Daarachter staan nog wortels en tomaten. In de bak staan ook nog pukkie aubergine plantjes, maar die vinden het nog steeds niet warm genoeg geloof ik. Verder is er nog een lege plek helemaal rechts. Daar zou ik een komkommerplant kunnen zetten. Deze heb ik gekregen. Ik weet alleen niet goed hoe groot deze kan worden. Ik heb me ook laten vertellen dat deze plant ervan houdt om langs gaas omhoog te kruipen. Iemand tips? 

6 opmerkingen:

Sacha zei

Enthousiaste bestuivers hommels <3. Weelderige moestuinbak!

Inenomdekas zei

Volgens mij is bovenste foto een Goudsbloem...
Mooie foto's!


http://inenomdekas.wordpress.com/2013/07/01/moestuin-maandag-8

Jolanda zei

Wat fijn, zo veel hommels. Hier valt me juist op dat we dit jaar zo weinig bijen en hommels hebben. Dat las ik al bij meer mensen.
Mooie moestuinbakken, ze staan lekker vol.
Ik denk dat je bloem een goudsbloem wordt, ik herken het blad en de bloemknop!

Sandra zei

Dat gaat goed in de tuin!!
250 slakken??!!! En ik liep al te klagen dat ik zoveel last had van die vraatzuchtige slijmerds.

Reginas Cottage zei

hello,
you have a beautiful container garden. i have also many slugs in the garden.
they have eaten my salad and the zuchini.
have a nice day,
regina

Als ik tijd heb... zei

@ Ineneomdekas en @Jolanda, wat leuk dat jullie denken dat het een goudsbloem wordt. Tussen de zakjes met zaadjes die ik gekregen heb zat geen goudsbloem en ik kan me ook niet herinneren dat ik zelf deze zaadjes heb gedroogd, maar dat laatste zegt niks hoor. Als de bloem uitkomt zal ik laten zien wat het nou was.