maandag 10 juni 2013

Moestuinmaandag #5

Het groeit en bloeit in de tuin! Wat heerlijk!

Dit weekend plukte ik flink wat rucola, kropsla, gemengde zomersla en bietenblad. Daarmee vulde ik twee keer een flinke schaal. Tot mijn vreugde aten we ook heerlijke radijsjes!


De geplukte kruiden die ik in een glas zette komen allemaal prachtig uit. De bieslookbloemen waren mij al bekend. De bloemen die de salie maakt niet. Wat een prachtige paarse bloemetjes zijn dat.


Een courgetteplant maakt bloemen aan. Ik heb inmiddels drie planten staan, waarvan eentje pas deze week naar buiten is gegaan. De plant die bloemen aan maakt heeft lange tijd in een kas binnen gestaan. De plant die al wel redelijk groot is en nu knoppen heeft, maar nog geen bloemen staat al vrij lang buiten in de moestuinbak.


De pompoenen zetten door. Ik verbaas me echt over deze planten. Twee planten hebben bloemen en zelfs bolletjes. Zijn dit nog enkel vrouwelijke bloemen of zijn deze nu ook echt al pompoenen aan het maken? Ik vind het in ieder geval fascinerend.


De erwten maken ook hun eigen charmante fragiele bloempjes aan en klimmen tegelijk fier omhoog.


De moestuinbak op 9 juni (ik heb een dagje gesmokkeld met foto's maken).
Achter de moestuinbak staan de bakken sla en rucola. In de meest linker staat basilicum, dat komt nu ook op maar neemt de tijd.


Mijn tomatenplantjes vinden het vaak nog steeds veel te koud. Op de dagen dat de zon hard heeft geschenen zie je ze groeien. 
De paprika- en peperplanten groeien aardig. 
De bietjes en wortels maken grote bladeren. 
De pastinaak lijkt weer niet op te komen. De broccoli weet ik nog steeds niet te herkennen. Misschien zaai ik deze twee nog wel een keer. 

Moestuinmaandag is een initiatief van Helena van Hollandsklei.blogspot.nl

6 opmerkingen:

Elisa zei

Wat een mooi moestuintje toch.

Helena zei

Gek hè dat de een het wel doet en de ander niet. Leuke foto's.

Sheena zei

Dat lijken mij toch al kleine pompoentjes te zijn :-) Bij mij is de pompoen nog maar net uitgekomen en hij lijkt niet meer verder te groeien :(. Leuke moestuin!

Sacha zei

Mooie gele bloemen! Lekker eigen sla :). Heb je de bloemen bewust uit de kruiden geplukt of wilde je gewoon een boeketje?

Als ik tijd heb... zei

Bewust geplukt, maar zonder er echt over te studeren. Het leek me beter om niet meteen door te schieten in bloemetjes. Ik vond het zonde om de bloemen weg te gooien en daarom heb ik de eventjes in een glas gezet. Dat staat nu al twee weken. De bijen zoemen dankbaar af en aan!

Over de gele bloemen zag ik leerzame filmpjes op youtube, volgens mij van een schooltuin. Er werd goed in uitgelegd hoe de mannelijke en vrouwelijke bloemen eruit zien en hoe de meeldraden in de mannelijke bloemen moeten rijpen. Ik moet er nog meer over studeren!

Anoniem zei

Mooie foto's! EN leuk dat je al zo goed kunt eten uit je tuin .